Sådan bliver du sundere – billigt

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er rigtig mange af os, der gerne vil gøre lidt ekstra for at tilgodese os selv. Vi vil gerne have et bedre helbred og på den måde sørge for, at vi både fysisk og psykisk, føler os godt tilpas. Og derfor kan det godt betale sig at tage et kig på kosten og motionen. Er du klar på at gøre en forskel for dig selv, så klik ind på Helsebloggen.dk, hvor du finder al den råd og vejledning, der er brug for, i jagten på en sundere livsstil.   

Der er tale om en adfærdsændring

Ofte er det let at lave nogle sunde alternativer, til blandt andet de snacks, man kan have behov for i løbet af dagen, for at holde sit energiniveau oppe. Det samme gælder de primære måltider, som vi ikke bør undvære i hverdagen. Selvom det kan synes både tidskrævende og dyrt, er der i mange tilfælde blot tale om en adfærdsændring, der langt hen af vejen ikke blot betyder et sundere helbred, men også en bedre økonomi. De sunde alternativer kan nemlig være ret billige at nå i mål med.

Inddrag billig sund mad i din hverdagskost

Når det kommer til de måltider, der indeholder alle de vitaminer og proteiner, vi har behov for, er der også tale om ingredienser og råvarer, der mætter mere. Det vil sige, at der ikke er behov for lige så store mængder, for at få en mæthedsfølelse, lige såvel som der ikke vil blive behov for yderligere snacks kort tid efter, da blodsukkeret tilmed bliver mere stabilt. Derfor kan der med sund mad skæres ned på usunde mellemmåltider. Når det sker, har du allerede taget et stort skridt mod et sundere helbred. Og så skal vi også huske, at de sunde råvarer ofte også er billigere end de usunde.

Motion i det fri, er gratis

Udover de sunde kostvaner, fyldt med proteiner, vitaminer og mineraler, skal vi også huske på, at vores kroppe er bygget til at blive brugt. Motion er derfor en vigtig del af vores sundhed, som frigiver lykkehormoner i hjernen og giver overskud i hverdagen. Men du behøver ikke at skrive dig op til dyre fitness abonnementer, for at få mulighed for at træne. Træning i det fri, i form af en løbetur eller styrketræning, med brug af redskaber som trapper, bakker, træer, sten eller lignende, kan nemlig give et lige så godt, hvis ikke endda et bedre resultat. At bruge naturen, og ved at presse vores kroppe i den friske luft, giver pluspoint på den øverste etage. Du vil opleve et større overskud, en frisk fornemmelse og et højere humør, efter en omgang motion i det fri.